Upozorňuji, že tento vědecký web je chráněn autorskými zákony. Zejména je zakázáno přejímat
fotografie a informace pro své vlastní publikace, novinové články ap. o mé osobě. Děkuji za pochopení. V případě zájmu mne neprodleně kontaktujte.
Translation:
Web o duchovní Cestě, Moravském krasu, Bohu a Lásce.
O Míru, Pokoji, Svobodě, Lásce, Poznání, Radosti, Harmonii a Vesmírném Smíchu
Za mír mezi náboženstvími světa:
Mé poznání není ve Skutečnosti mé. Je to Poznání mého Vesmírného Mistra Višvaguru paramhanse svámího Mahéšvaránandy, který mne vede tímto životem od narození. Jeho jsou všechny mé vize.
Mahéšvaránandovo učení je však učení Avatára Maháprabhudžího a ostatních světců indických, véd a upanišád.
Sponzoruji:
Celkem vydávám 1500 Kč měsíčně na dobročinnost plus almužny žebrákům na ulici a osobní dary Paramhansovi Svámímu Mahéšvaránandovi.
Můžete mne podpořit:
Vím co učinit s penězi.
Poustevník Gyaneshwarpuri vypráví: Pravda a Láska Vítězí. Jóga, meditace, mantra, ústraní. "Veď mě ze tmy ke světlu."Upanišády
Ochránkyně
Moravského krasu
"Nemohlo by to být také tak, že vás rozčílilo to, co ten člověk říká nebo dělá, protože ta slova, nebo to chování, poukazují na něco ve vašem životě a ve vás, co odmítáte vidět? Pomyslete jen na to, jak podráždění bývají lidé při setkání s mystikem či prorokem,
který mysticky ani prorocky vůbec nevypadá, když začne promlouvat a oni poznávají jeho život."
Anthony de Mello
Cesta k Lásce
katolický kněz indického původu, křesťanský Mistr
Motto:"Navzdory úkladům Ďáblovým budu kvést."
Sám mezi farizeji.
Podpořte mne a sdílejte tento web
Vesmírného smíchu, Lásky, harmonie a naděje.
Zde je požehnaná ikonka v případě, že je Vám tento web sympatický, Do zdrojového kódu svých stránek vložte:
Nové:
8.února 2024 HermitPhoto Říčankova skála - byl jsem tu naposledy. ZDE
Nové HermitPhoto z Hynštovy vetaroly, kterou jsem navštívil rovněž naposledy. ZDE
7.února 2024 Proroctví: letos se vrátím znovu po 24 letech do Gangotri v Himaláji!
Pokusím se tam najít místo pro svou poustevnu.
Dnes jsem symbolicky odstranil ze svého emailu všechny kontakty na jeskyňáře.
Celkem to bylo několik desítek kontaktů. Nebudu je již potřebovat ani zatěžovat svojí zajisté mystickou existencí!
6.února 2024 Objednal jsem si ultralehký oranžový horský stan Pinguin ARRIS Extreme DAC do nejnáročnějších podmínek vysokohorské turistiky s extrémním klimatem.
Jedná se o pravděpodobně nejkvalitnější oranžový stan na trhu, proto jsem se ho po delším váhání rozhodl zakoupit za 6165 Kč. Budu ho potřebovat pro
samotu poustevny Gangotri v Maháprabhudíp ášramu ve Střílkách během seminářů s Višvagurudžím, dále na dlouhé ústraní na Hradisku sv. Klimenta na Chřibech
a též asi do hor Slovenska. Vůbec této nutné investice do své outdorové výbavy nelituji, i když se již povážlivě tenčí má finanční hotovost. Ale co naplat!
Všechno proinvestuji do potřebných věcí a pak budu zase skromně františkánovat bez peněz. Každému doporučuji českou outdoorovou značku Pinguín,
od níž mám již velmi kvalitní spacák, který mne velmi příjemně překvapil, a proto jsem se při zakupování stanu touto značkou v záplavě převážně čínské
produkce nechal inspirovat. Hari Om. Sejdeme se v horách!
Lidská dharma.
Co na to říkají masožraví jeskyňáři a farářové? Odpovězte mi do návštěvní knihy jaké máte zkušenosti.
Manifest proti knězi Jánu Lajčákovi ve Křtinách.
Je to již několik let co mne P. Ján Lajčák, velmocenský kněz ve Křtinách nepatřičně veřejně obvinil cituji: "že jsem si přivlastnil výzkumy a objevy ve Křtinách." To se stalo v listopadu 2022.
A od té doby s pasivní rezistencí Mahátmá Gándhíjiho na protest nepřicházím vůbec do chrámu Panny Marie ve Křtinách. Víckrát jsem učinil smířlivé gesto aniž bych ustoupil z této své askeze namířené proti knězi Lajčákovi, ale bezúspěšně.
Například jsem mu poslal originál Acta Speleohistorica o Křtinách pro farní archiv, později jsem dokonce zaslal deset výtisků dotisku této publikace
nebo jsem mu zaslal svůj článek o Křtinách v německém časopise Der Erdstall. Ale nic naplat. Kněz Ján Lajčák
nijak nereagoval, neodpověděl zda publikce dostal natož aby za ně poděkoval. Podle mého názoru je to totiž manipůrový člověk se silným egem, jakkoli je duchovní. Potlačuje v sobě síly smíření plynoucí z anaháty, čili duchovního srdce, kde velkorysá Láska je domovem.
Rozhodl jsem se proto že nikdy neustoupím tomuto farizejskému tlaku na mojí osobu a chrám Panny Marie ve Křtinách nebudu vůbec až do konce svého života navštěvovat, Bohu na zodpovědnost a knězi Lajčákovi na jeho svědomí, jakkoli je mi křtinský chrám stále svatý a blízký mému srdci.
Ale odříkám si ho na znamení proti knězi Lajčákovi, který na mne neeticky zaútočil.
Článek na obranu trampů na Kokořínsku zveřejněn na webu strážců Moravského krasu.
Upozorňuji, RNDr. Antonín Tůma ze Správy CHKO Moravský kras dal odkaz na můj článek na podporu trampů na Kokořínsku. Tím Toník dokázal, že je skutečný demokrat,
ne jak u České speleologické společnosti, kde velmocensky nepodporují různost názorů a potlačují je nedemokraticky. Tonik je pro pruralitu názorů jakkoli by tyto byly antagonistické.
Děkuji Toníkovi za morální podporu ze své pozice strážce přírody CHKO Moravský kras, který se mne téměř vždy zastával a stál na mé straně v různých zlých časech, které mne v minulosti v
Moravském krasu postihly, a které mohou postihnout kohokoli z vás, pokud jste skutečně duchovní, nikoli světsky stádní. Neboť "oni" nesnášeji oheň Lásky anaháty a snaží se vás všemožně utiskovat,
ponižovat, činit pokořenými atd tak jako Ježíše Krista ukřižovala vládnoucí sekta farizeů. Tím vším jsem si v Moravském krasu prošel. Toník mi navíc přislíbil, že zveřejní na webu strážců mou
autobiografii speleologa a zveřejnil výběr z mých speleologických fotografií v databázi JESO (Jednotná evidence speleologických objektů).
Má vegetariánská lednice.
Dnes jsem udělal průlom do vlastnictví hmotných statků - pořídil jsem si po dlouhém zvažování novou lednici, kterou jsem umístil ve svém meditačním pokoji.
Nyní čekám zda nebude hlučná, jinak bych ji musel vrátit. Vlastní lednici jsem si pořídil z toho důvodu, že moje maminka není vegetariánka a do společné
domácí lednice ukládá vepřové nohy (!), maso a různé tamasické potraviny, mimo jiné krvavé kosti pro jejího mazlíčka psa Dědečka.
Tak jsem s tím skoncoval a rozhodl se od ní ve všem osamostanit. To byl důvod proč jsem ze zbývajících peněz, které se rychle tenčí, pořídil za 5000 Kč
tuto novou ledničku ze Slovinska. Doufám že nebude hlučná, aby mne v mém pokoji nerušila při meditaci a že mi bude dlouho sloužit.
Zpěv osamělého poustevníka v jeskyni na vysoké hoře - výbor básní, duchovních příběhů a pohádek z let 1998-2001.
Připravuji toto dílo na jaro 2024, ale jen pro členy Jógy v denním životě přítomných v ášramu ve Střílkách.
Kdo jsem Já.
Svámí Gyaneshwarpuri je oddaný žák Višvaguru Paramhanse svámího Mahéšvaránandy, Mistra jógy a Učitele duchovní Cesty z Indii, kterého následuje od roku 1996. Za tu dobu prošel bouřlivou duchovní transformací v důsledku probuzení kundalini, která vyústila dne 23. července 2021 v Maháprabhudíp ášramu ve Střílkách ve vysvěcení - sanjás díkšu - za hinduistického a jógového mnicha. Svámí Gyaneshwarpuri působí jako osamělý, mlčící poustevník v jeskyních Moravského krasu. Není učitelem jógy a nekáže hinduismus. Je kosmopolitního nadnáboženského smýšlení a vnitřního založení, z tohoto důvodu uctívá rovněž Ježíšovo křesťanství, buddhismus, taoismus a ostatní světová náboženství. Je historicky první hinduistický mnich vysvěcený zde v České republice. Píše odborné publikace z oboru speleologie, sakrální historie a archeologie a v neposlední řadě vlastní originální, z knih nevyčtenou mystiku a filozofii, básně, duchovní příběhy a pohádky s duchovním ponaučením. Následuje ve všem Sílu Lásky a kráčí po Cestě Poznání (džňanajóga) jak vyplývá z jeho duchovního jména Gyaneshwarpuri (gyana=džňana), které se překládá jako "Ten který poznal", což je výzva k duchovní realizaci. Je tedy vnitřně džňánín čemuž odpovídá jeho na první pohled nesrozumitelná životní filozofie poustevníka. Od narození je osvobozený, dosud ale nerealizoval nejvyšší stav vědomí mókšu, kdy individuální "já" se stává celým Vesmírem. Má však vlastní vnitřní vedení a napojení na Boha, Božské Já. Realizovat Boha a dosáhnout Osvícení je jeho nejvyšší a jediný Cíl v tomto zrození, jemuž zasvěcuje svoji duchovní jógovou sádhanu, meditaci v ústraní, mantra džapu, opakování Božího jména, modlitby, jógové ásany, kriji ap. podle Systému Jóga v denním životě Paramhanse svámího Mahéšvaránandy. V současnosti se často sdržuje na osamělých a pustých místech v horách a v lesích. Od dětství samostatně studoval Bibli, nikdy však neříkal že je křesťan. Později studoval Bhagavadgítu a jiné svaté spisy indické. Nejvíce ho oslovila moudrost svámího Šivánandy z Rišikéše, Paramhansy Jóganandy, Ramana Maharišiho, Chan-Šana, Bhagvána šrí Díp Nárájana Maháprabhudžího a samozřejmě svámího Mahéšvaránandy, v němž rozpoznal esenci svého duchovního nazírání Pravdy ze svých meditačních jeskyní a horských poustevnen. Uctívá rovněž ideál sv. Františka z Assisi a himalájských jogínů indických. Nevyučuje jógu veřejně a jako skutečně pravý džňánín, muž poznání, nepřijímá ani studenty jógy ani osobní žáky. V současnosti žije na základě doporučení Svámijiho se svou maminkou v malém ášramu v Brně - Bosonohách.
Sponzoruji web Chajovna.cz
Bobovi Klváňovi jsem s radostí věnoval 1000 Kč na vzkříšení jeho webu.
Co dělat pokud mi jako mnichovi toužíte něco dát.
Pokud mne toužíte uctít jako mnicha, nemusíte mi dávat žádný cenný dar. Bohatě stačí dát tradiční dar pro sádhua: vonné tyčinky a já je za vás zapálím na
svém oltáři.
Nebo mi věnujte čajové svíčky, které za vás rovněž na oltáři zapálím.
Nemusíme se osobně setkat. Můžete mi vonné tyčinky či čajové svíčky zanechat v čajovně Chajovna na Dominikánském náměstí v Brně u Boba Klváně,
či odevzdat komukoli z perzonálu čajovny a já si je zde příležitostně vyzvednu.
Možná, že si tak vyprosíte od Někoho, kdo tomu přihlíží, odpuštění svých karem vzhledem k tomu, že jsem mnich - svámí.
"Pokud druzí lidé nechápou vaše chování, co se děje? Jejich požadavek, že musíte dělat jen to, co oni chápou, je pokusem diktovat vám. Je-li to v jejich očích bytí "asociální" a "iracionální", budiž. Většinou se jim však ukáže vaše svoboda a odvaha být sebou samými. Nikomu nejste povinni nějakým vysvětlováním nebo účtováním, pokud jim vaše činy neškodí nebo neporušují jejich právo. Kolik životů bylo zničeno touto potřebou "vysvětlovat", což obyčejně znamená "pochopit", tj. schválit. Ať jsou vaše činy a podle nich i vaše skutečné záměry posouzeny, ale mějte na paměti, že svobodný člověk je povinován vysvětlením jen sám sobě - svému rozumu a svědomí - a ne mnoha těm, kteří snad oprávněný nárok na vysvětlení mají."
Erich Fromm,
Umění být
Chlubím se:
Můj první zahraniční článek v německém archeologickém časopisu Der Erdstall.
Hudba:
"Tulácký ráno, Tramp, Na kolenou, Ostružiny, Občanka, Bible, Slunovrat, Na kameni kámen, Ptáčata, Igelit, Podvod, Albatros, Jarní tání, Osadní píseň a Vodník", Honza Nedvěd
Můj mystický a činný život na 184 fotografiích HermitPhoto a dalších autorů. Shlédnutí fotogalerie trvá cca 10 minut. Je to příběh o hledání svobody duše.
Zaposlouchejte se do Honzových písniček a meditujte. Je to o Zlatém období mého života poustevníka a speleologa hlavně v Moravském krasu, v letech 1982 - 2021,
tedy před převlečením ze speleologického overalu a trampských maskáčů do oranžového roucha indických svámiů. Pokud vás zajímá pokračování této již zde
neaktualizované fotogalerie, potom navštivte můj druhý web www.joga.gyaneshwarpuri.czZDE.
Sledovanost od 10. září 2019:
Czech - Indian friendship here.
Zde Česko - Indické přátelství.
JÓGA V DENNÍM ŽIVOTĚ.
Harmonie těla, mysli a duše.
Systém paramhanse svámího Mahéšvaránandy.
www.joga.cz
50 let v České republice.
"Konej vše ve jménu Boha a nech, ať se On postará o plody tvých činů." Paramahans Svámí Mahéšvaránanda
Upoutávka na mé životní dílo o Křtinách:
"Autor této studie byl nejdřív spelelog a amatérský archeolog, teprve potom poustevník dlící v lesích u Křtin a nově vysvěcený mnich jógy a hinduistického náboženství.
Jako duchovní píše toto nové pojednání určené archeologům, speleologům a historikům. Navazuje tak na svou dřívější práci "Historie chrámu Panny Marie ve Křtinách." z roku 1992 a
několik odborných článků rozptýlených ve speleologických časopisech. Jako objevitel všech dvanácti křtinských pomalovaných lebek má co říct k jejich nálezové situaci, kterou dnes zná jen on sám.
Záběr této památeční studie je však mnohem širší. Jeho perem promlouvá duše tohoto mariánského poutního místa na Moravě, s níž se snažil v uplynulých třiceti letech sjednotit.
Poustevník Gyaneshwarpuri již napsal mnoho článků, ale tento spis o historickém podzemí ve Křtinách považuje svým záběrem za své nejvýznamnější životní dílo. Považuje ho za svou "opožděnou diplomovou práci" pro
katedru archeologie Masarykovy univerzity v Brně, kterou v letech 1990 - 1991 studoval a již nakonec nebyl hoden, přerušujíc studium právě v důsledku objevů v podzemí chrámu Panny Marie ve Křtinách. Již se nikdy na archeologii nevrátil."
Hledám pozemek pro svou dřevěnou poustevnu v lese.viz
"Kdo poradí les, v němž bych si mohl postavit poustevnu a žít jako poustevník, u pramínku pitné vody, na Principu Františkovy Hory Alverny?
Dejte mi vědět prosím. email Moudřejší se zeptá... Mělo by jít o lokalitu v Moravském krasu a okolí, nebo kdekoli na Moravě, přístupnou z Brna. Děkuji velmi. "Hospodine... kdo smí bydlet na tvé hoře svaté."(Žalm, 15,1). Nebo: "Medituj, opakuj si svou mantru a tvé přání se
naplní." (Paramhans Svámí Mahéšvaránanda).
Vítejte vážení a milí na webu
jógového mnicha svámího Gyaneshwarpuri
Narodil jsem se jako Marek Šenkyřík (*7.5.1968) do tradiční křesťanské rodiny, v níž kam až paměť sahá, chodili všichni v neděli do kostela. V katolické církvi jsem
dosáhl v roce 1986 svátosti křesťanské dospělosti, biřmování.Dne 23. července 2021 jsem byl vysvěcen na mnicha, viz avšak již ne jako křesťan, ale jako hinduista.
Stal jsem se tak historicky prvním hinduistickým mnichem - svámím vysvěceným v České republice. viz
Zde se dozvíte něco o tom, jaký jsem byl v Moravském krasu speleolog viz. Jsem objevitelem celkem
čtyř menších, ale velmi zajímavých jeskyní viz. Za svůj nejvýznamnější přínos
považuji dnes již téměř legendární průzkum
historického podzemí chrámu Panny Marie ve Křtinách, při němž byla objevena krypta s tzv. pomalovanými lebkami, jeden z nejvýznamnějších
speleologických objevů v České republice ve 20. století. viz. Taky bych Vás rád upozornil na svůj
duchovní životopis viz až nyní k oranžovému
mnišskému hinduistickému rouchu viz. Děkuji, že jste mne navštívili. Která
šťastná karma Vás sem zavála? Nyní se zdržuji jako poustevník
v Moravském krasu. Mnoho zdejších jeskyní mi slouží pro meditační účely. Meditoval jsem však i až u pramenu Gangy a nad Rišikéšem v indickém Himálaji,
v soutězce Chey v rumunských Karpatech, v Monte Subasio nad Assisi,
na Staré hoře v Krkonoších viz a ve Slovenském ráji viz.
Stále jsem hledal to místo, kde bych mohl mohl být sám a nerušeně meditovat, až jsem to nakonec našel - zdá se - kde jinde než zde v Moravském krasu, a to
díky empatii a pochopení Správy CHKO Moravský kras, kde o mých mimořádných neobvyklých duchovních potřebách vědí...
Jsem tedy duchovní a snažím se Vás zde k Něčemu pozitivně inspirovat. Mě ale správně rozumí jen můj Osvícený duchovní Mistr Jeho svatost Višvaguru
mahámandaléšvar paramhans šrí svámí Mahéšvaránanda z Indie viz. Pokud byste ve svém životě...>>>
Na vysvětlenou: Ueshibovo aikido již od 26.3.2023 nepraktikuji. Jeho fotografii (vpravo) zde však dál vystavuji na znamení úcty k tomuto japonskému světci a
Mistru bojového umění Síly Lásky. Cítím, že kdybych tuto fotografii odstranil, přišel bych o jeden důležitý meditační
symbol, k němuž mám téměř celoživotní sympatii. Děkuji Ti Mistře Ueshibo za Tvou další vnitřní přízeň aikido.
Mě TO vede od narození.
Správně rozlišuji.
Stále mne TO, Bůh, Božské Já - vede.
Zprvu Cestou té nejsladší křesťanské mystiky,
nyní Cestou himalájské jógy.
Proto mne TO vede zpět do hor do ústraní poustevny.
Zkrátka jsem TO našel ve své meditaci.
"Prochodil jsem celý Concor a všude - v krámech, úřadech, na polích - všude jsem měl dojem, že jeho obyvatelé podstupují v tisícerých udivujících podobách
jakési pokání... Vidím mladé muže, své spoluobčany, které potkalo to neštěstí, že zdědili farmy, stáje, dobytek a hospodářské náčiní, neboť toho všeho se kupodivu snadněji nabude, než pozbude.
Raději se měli narodit v nějaké pustině a být odkojeni vlčicí - snad by pak jasněji prozřeli, jakou líchu jim bylo dáno obdělávat... Proč si začínají kopat hrob, sotva se narodili?"
Henry David Thoreau, Walden aneb život v lesích, 1854.
Tolerance. "Bratři... jste děti jediného Boha, a proto jste bratři! Vy jej nazýváte Alláh a vy zase Ráma nebo Krišna. Jiní jej nazývají Ježíš a jiní Jehova.
Ale je to stále týž, jeden jediný Bůh. Všichni jej uctíváme, i když každé náboženství má své vlastní obřady, všichni se k němu modlíme, i když
každý má vlastní modlitby, všichni jej hledáme, i když každý jinak - ale hledáme-li jej s opravdovou touhou, pak jej nalezne jak křesťan, tak muslim,
tak hinduista. Naplní-li naše srdce boží přítomnost a boží láska, nezbude v něm místo pro nenávist vůči jiným náboženstvím." >>>
Prolog: "Nevypravoval bych toho tolik o sobě samém,
kdybych znal někoho jiného také tak
dobře jako znám sebe. Bohužel mě má skromná zkušenost
omezuje právě jen na mne samého. Žádám po každém spisovateli, prvním jako posledním, aby prostě a upřímně vylíčil
svůj vlastní život a né jenom to, co slyšel o životě jiných, asi tak jako by psal svým příbuzným z nějaké daleké země."
Henry D. Thoreau, Walden aneb život v lesích
Motto: "Někteří jógini se stahují ze společnosti do samoty a žijí jako poustevníci daleko od civilizace. Ale i ti meditují pro dobro světa. Pouhá jejich existence je pro svět požehnáním. Říká se, že vítr, který se dotkne džívanmukty, roznáší mír, harmonii a štěstí všude, kam zaletí".
Paramhans svámí Mahéšvaránanda
Zásvěťná mantra:
ÓM SAHÁ NÁVAVATU
SAHA NAU BHUTAKTU
SAHA VÍRJA KARVÁV-AHÉ
TEDŽASVI NÁVADHITAM - ASTU
MÁ VIDVIŠÁVAHÉ
ÓM ŠÁNTI, ŠÁNTI, ŠÁNTI
Pane, kéž chráníš a opatruješ nás oba
Mistra i žáka
kéž se nám oběma od tebe dostane síly,
kéž nás naše cesta dovede ke konečnému poznání.
Ochraňuj nás, abychom se neodloučili,
ale zůstali spojeni navěky.
Óm mír, mír, mír.
Chceš mít taky opravdového Osvíceného Mistra?
Musíš splňovat tyto podmínky:
1. Buďte vegetariáni.
2. Vyhýbejte se drogám. Drogy poškozují zdraví i váš jógový vývoj. Nepropadejte omylu a neříkejte si, že máte dost silnou vůli na to, abyste byli schopni kdykoli přestat.
3. Vyhýbejte se nestřídmosti a alkoholu. Představují překážky na vaší jógové cestě a mohou zničit všechno vaše úsilí.
Paramhans svámí Mahéšvaránanda
Systém Jóga v denním životě
Chtěl bych Vás všechny nadchnout pro opakování Božího Jména (mantry),
každodenní cvičení jógy
a vegetariánství, to znamená neubližování. A samozřejmě též pro regulérní pití poustevníkova zeleného čaje !
MORAVSKÝ KRAS ..
|..o Duši Krajiny
Unikátní nabídka:
Plošina Skalka – základní studie o neznámém speleologickém problému jižní části Moravského krasu. Zpráva o speleologickém průzkumu na plošině Skalka za roky 1989 – 2004.Acta Speleohistorica 4/2005, s. 1-70, Brno, duben 2005.pdf Náklad: 165 výtisků.
Habrůvecká plošina - úvod do neznámého speleologického problému střední části Moravského krasu. Zpráva o činnosti ZO ČSS 6-31 SPPM za rok 2005. Acta Speleohistorica 7/2006. s. 1-84, Habrůvka, duben 2006. pdf Náklad: 165 výtisků.
"Historické podzemí chrámu Panny Marie ve Křtinách. Výzkumy a objevy 1990 - 2022. Křtiny srdcem speleologa, nedostudovaného archeologa, poustevníka a
mnicha." Acta Speleohistorica 9/2023, s. 1-144, červen 2023 pdf Náklad 165 výtisků.
„Mistře, viděli jsme kohosi, kdo v tvém jménu vyhání démony, ale s námi nechodil;
i bránili jsme mu, protože s námi nechodil.“
Ježíš však řekl: „Nebraňte mu!
Žádný, kdo učiní mocný čin v mém jménu, nemůže mi hned nato zlořečit.
Kdo není proti nám, je pro nás.
Evangelium sv. Marka, 9, 38-40
Aktuální foto:
"Existuje horší obvinění než to, že o vás
všichni hezky mluví a nemáte žádné nepřátele." Anthony de Mello K pramenům
"Žijte Božským životem. Setkáte se s mnoha obtížemi a mnozí budou proti vám, konečně však vás budou milovat i vaši nepřátelé a padnou vám k nohám.
Dosáhnete svrchovaného štěstí učíce ostatní, jak žít v Bohu a být šťastní."
Šri Svami Šivananda Věčné učení
Svatá bezstarostnost. "Boží milost a Boží prozřetelnost je nezměrná a nevyčerpatelná. Kdo se jí bezvýhradně oddá, nemusí si dělat starosti o své bytí. Nemusí žít v obavách z nepředvídatelné budoucnosti.
Nemusí se pachtit po hmotných hodnotách a světském postavení, které by mu zajistily existenci."
Paramhans svámí Mádhavánanda
Líla Amrit, Život Božského Mistra šrí Maháprabhudžiho
NAHAM KARTA PRABHU DIP KARTA MAHAPRABHU DIP KARTA HÍ KEVALAM OM SHANTIH SHANTIH SHANTIH
Já nejsem konající Prabhu Díp je konajícím (Prabhu = Bůh, Díp = Světlo). Pouze Maháprabhu Díp je konající.
Óm, mír, mír, mír.
"Božský řád pečuje o vaši budoucnost s větší moudrostí než kterákoli pojišťovna. Svět je plný neklidných lidí, kteří věří ve vnější bezpečí. Jejich trpké
myšlenky jsou jako vrásky na jejich čelech. Ten, kdo nám dává vzduch a mléko už od našeho prvního nádechu, ví jak se den za dnem postarat o své věrné... Až
získáš vnitřní pohled, zjistíš, že vždycky příjdou i vnější zásoby."
Paramhansa Jógananda
Životopis jógina
"Komu patříš? Komu patří svět? Komu patří vesmír?"
"Všechno patří tobě, Bože." řekl jsem.
"Tak vidíš,", řekl Maháprabhudži. "Jestliže všechno patří Bohu, Bůh se o tebe postará. Je s tebou, ať jsi kdekoli. Ať jsi v horách, ať jsi v džungli,
ať jsi na poušti, ať jsi ve městě, ať jsi v téhle zemi nebo v cizině, všude jsi pod boží ochranou. Mé požehnání tě bude provázet po celý život..."
Nic zlého se ti nemůže stát, věříš-li v hloubi duše Bohu.
Paramhans svámí Mádhavánanda
Líla Amrit, Život Božského Mistra šrí Maháprabhudžiho
Epilog: "Existuji pro mne jen cesty po
stezkách srdce. Jen po takových cestuji a projít je v celé jejich délce je jedinou hodnotnou zkouškou
jakou znám. A tak po nich cestuji a bez dechu se dívám a dívám."
don Juan
Carlos Castaneda, Oddělená skutečnost.
"Nosil čapku z březové kůry a oblečený býval v cárech, na
nohou jen obyčejné dřeváky, neboť když se svatý muž uchýlí do ústraní, snaží se i svým zevnějškem splynout s přírodou."
Chan-šan,
Básně z Ledové hory
"Čím se ti odplatím za takovou milost?
Nebo není dáno každému, aby se vzdal všeho, zřekl se světa
a věnoval se řeholnímu životu."
Tomáš Kempenský
Čtyři knihy o následování Krista
"Je dobré čekat v mlčení na Boží pomoc.
Ten, kdo sedí sám a mlčí bude povznesen sám nad sebe."
Prorok Jeremiáš
"Moudrý muž zavrhne temnou cestu zla a vyvine v sobě dobro.
Když odešel z domova do bezdomoví, nechť v samotě,
v níž je obvykle těžko nalézt zalíbení, usiluje o vyšší blaženost tím,
že se vzdá smyslové rozkoše a lpění a očistí svou mysl.
Ti, kdo s plným uvědoměním usilují o osvobození, nenajdou uspokojení v příbytcích.
Jako labutě odlétají z jezer, tak opouštějí své domovy.
Hluboké lesy, v nichž obyčejní lidé nenacházejí potěšení,
jsou sídlem blaženosti pro ty, kteří se zbavili vášní, neboť nehledají ukojení smyslů."
Dhammapadam 87-88, 91-99.
"V zimě je život v horských poustevnách drsný. Samota tam doléhá ještě více a hrozivěji. Člověk se ocitá sám tam, kde mizí každá stopa života.
Sám se svými myšlenkami a svými tužbami. Běda tomu, kdo přichází do samoty a nevede ho tam Duch. Poustevník musí celé dni - ponuré a studené- zůstat
zavřený ve své cele.
Venku sníh pokryl všechny chodníky a nebo padá bez přestání ledový déšť. Člověk je sám před Bohem, bez možnosti úniku. Nejsou tu žádné knihy na rozptýlení.
Nikdo, kdo by se na něho podíval a nebo ho povzbudil. Odkázaný jen sám na sebe. Na svého Boha a nebo na své zlé duchy. Neslyší už ptačí zpěv, ale hvízdání
ostrého
severáku, který duje nad sněhem. Třese se od zimy. Nejedl nic už od rána."
Eloi Leclerc
Moudrost chudáčka.
"Abys poznal Brahma, musíš nabýt víru ve slova písem a ve svého gurua. Buď Brahmán oddán. Ustavičně o něm medituj. Ani činností, ani
potomstvem, ani bohatstvím, ale oddaností k Němu a nepřipoutaností ke světu dosahuje člověk nesmrtelnosti. Nejvyšší nebe září v lotosu tvého srdce. Tam
vstupují ti, kteří o to usilují. Pochopili podstatu svátých písem a vzdávají se světa. Odeber se do samoty. Posaď se na čisté místo a zaujmi vzpřímené držení těla
s hlavou a krkem v jedné přímce. Ke světu buď lhostejný. Měj pod kontrolou smyslové orgány. Oddaně se pokloň svému guruovi. Potom vejdi do lotosu srdce
a tam medituj o Brahmán - čistém a blaženém."
Upanišady
"Vzýváš-li Boha dnem i nocí z hloubi své duše, bezpochyby k tobě příjde a vezme tvůj život do svých milujících rukou." Paramhans svámí Mahéšvaránanda
Systém Jóga v denním životě
Konzultace při duševních těžkostech na základě osobní zkušenosti svámího Gyaneshwarpuri.
V meditaci a introspekci jsem pochopil s jistotou, že jsem od narození osvobozený, osvobozený ale projistotu s malým "o". Neznamená to totiž, že bych vůbec
nezapadal do různých - poměrně četných - nástrah karem jako většina smrtelníků zde na zemi, až na Ježíše, Svámijiho Mahéšvaránandu a avatáry.
Volám proto do světa: "Nejsem Osvícený. Nerealizoval jsem dosud nejvyšší stav
vědomí - mókšu, kdy individuálná já se stane součástí celého Vesmíru...! Přesto na určité úrovni nepochybně osvícený jsem, jinak bych nebyl meditační a rozjímací. "Něco" by mi v těchto bohumilých činnostech
zavazelo, tak jako v tom zabraňuje (zlá karma) většině světské populace a žijí jen světsky, nikoli duchovně v tom nejčistším smyslu slova.
Realizoval jsem Božské napojení. Átma gyan - poznání své duše jako součást Boha, je
můj nejbližší Cíl. Jsem žák žijícího Mistra jógy, který je Višvaguru a paramhans -
tedy plně Osvícená Duše a Mistr celého Vesmíru. Má duše poznala Kdo On Je. Jím se chlubím, že je Přítel mé duše.
S ním jsem od věčnosti Jedno. Mám Ho nade všechno v Lásce a v úctě. Svěřil jsem se do Jeho milující Boží péče. Mám pocit, že se známe už z dřívějška.
Myslím si, že jsem
Maháprabhudžiho žák z dřívějších životů, ale to není důležité. Nyní jsem se zrodil zde v Evropě.
Proto jsem stoupencem tradiční indické, především himálajské jógy, mým východiskem byla ovšem ona nejsladší křesťanská mystika, kterou jsem prošel po
vzoru sv. Františka z Assisi horským způsobem.
Zde říkám: sláva budiž Panu Ježíši,
Františkovi z Assisi a Páteru Piovi! Je možné,
že jsem tu i pro křesťany, těm kterým v jejich víře něco chybí, aniž vědí co to je. Možná je to práce s tělem a myslí jako nezbytný předpoklad úspěšného
života bez
utrpení,
dlouhověkosti, zdraví a duchovního rozvoje všech vnitřních skrytých sil, štěstí a moudrosti. A vegetariánství, jako podmínky trvale udržitelného přežití
na této planetě Zemi. Tedy sjednocení s Bohem praxí naší milé pohodové a zázračné Jógy v denním životě,
která zaručeně vede až k Nejvyššímu Cíli.
V tom mám letos již 26 letou praxi.
Praktikuji meditaci gyana (džňána) a k tomu mantru. Cvičím i ostatní
každodenní duchovní sádhanu - ásany, pránájámu, modlitbu a kriji.
Přes všechno vynaložené úsilí a snahu jsem v józe a meditaci však pouhým zkušeným začátečníkem. Něco mám ale do vínku nepochybně z minulých životů (vivéku, jemné
rozlišování).
Dobře rozumím Božímu slovu.
Exorcismus -
Síla Lásky Vítězné -
kterak čelit Zlému
"Stává se, že někdo proti nám chová nepřátelské úmysly, že nám chce ublížit, například škodí nám pomluvou, nactiutrháním, přivádí nás do různých sporů a kuje zločinné plány, ubližuje nám na těle, na majetku,
dělá sváry v rodině, svádí k cizoložství, pěstuje zášť, pomstu, která vede k těžkým zločinům, žhářství, ba i k vraždě."
Břetislav Kafka
Nové základy experimentální psychologie
Normálně je nemožné se takovým energiím ubránit, pokud nepraktikujeme vnitřní modlitbu. Takový to exorcismus je nejlepší ochrana před satanismem a černou magií.
Modlitba pomáhá
je to nejtišší všepronikající Síla.
O mé Cestě je následující text v Bibli:
„Mistře, viděli jsme kohosi, kdo v tvém jménu vyhání démony, ale s námi nechodil; i bránili jsme mu, protože s námi nechodil.“
Ježíš však řekl: „Nebraňte mu! Žádný, kdo učiní mocný čin v mém jménu, nemůže mi hned nato zlořečit.
Kdo není proti nám, je pro nás.
Evangelium sv. Marka, 9, 38-40
Tak i já nejsem křesťanem. Jsem žákem Mistra jógy Paramhanse Svámího Mahéšvaránandy. Nejsem křesťan, ale mám ke křesťanům a křesťanství velice blízko.
Z hlediska praktické psychologie jsem zastáncem učení parapsychologa a spoluzakladatele moderní psychotroniky Břetislava Kafky. V jeho "Nových základech experimentální psychologie" si přečtěte pro zajímavost
kapitolu "Jak čelit zlým a nepřátelstkým nástrahám a svodům". Tam čteme jak se praktický exorcismus provádí:
A jeden mystický Příběh na závěr: "Velký láma ze Severu dostal od lámy z Jihu naléhavý vzkaz s prosbou o moudrého a bohabojného mnicha, který by zasvětil novice do duchovního života. Všechny dost překvapilo, že Velký láma poslal místo jednoho mnicha mnichů pět. A všem kdo chtěli vědět proč odpovídal záhadně: "Budeme mít štěstí když dorazí jediný z nich."
To už byla skupina mnichů na cestě několik dnů když tu k ním přiběhl posel a praví: "V naší vesnici zemřel kněz. Potřebujeme někoho na jeho místo."
Vesnice se zdála celkem pohodlným místem k životu a kněžský plat byl poměrně slušný. V jednom z mnichů se najednou probudily pastorační touhy. "Nebyl bych buddhista" řekl "kdybych tady nezůstal těm lidem sloužit." A rozloučil se.
O několik dní později nocovali náhodou v paláci, kde si jednoho z mnichů oblíbil král. Řekl: "Zůstaň tady a dostaneš mou dceru za ženu. A až zemřu, nastoupíš za mne na trůn. Mnicha kralování velmi přitahovalo a tak si řekl : "Jak bych mohl lépe ovlivňovat lidi v tomto království, než jako král? Nebyl bych buddhista kdybych se nechopil této šance a neposloužil náboženským zájmům." A také se rozloučil.
Zbývající mniši pokračovali v cestě až se dostali do hornaté oblasti a přišli k osamocenému příbytku, jenž obývala krásná dívka. Ta je pozvala dál a děkovala Bohu, že jí mnichy seslal. Rodiče ji zavraždili bandité z hor a dívka zůstala dočista sama, jen se svým strachem. Následujícího rána, když už byl čas se rozloučit jeden z mnichů pravil: "Já tady s tou dívkou zůstanu. nebyl bych buddhista, kdybych se necvičil v soucitu."
Zbývající dva mniši šli dále a dostali se do jedné buddhistické vesnice. Tam ke svému zděšení zjistili, že se její obyvatelé odklonili od jejich náboženství a jsou pod vlivem hinduistického teologa. Jeden z mnichů řekl: "Jsem povinován těmto lidem a Buddhovi samotnému zůstat zde a obrátit je zpátky na víru."
A tak se nakonec jen pátý mnich dostal k lámovi na Jihu."/font size=4>
Anthony de Mello
Jednou přišel k paramhansovi Rámakrišnovi žák. "Mistře, denně věnuji józe čtyří hodiny, dělám cvičení,
medituji, postím se. Dělám všechno, co je třeba a přesto nejsem schopem spatřit Boha. Dělám všechno, abych ho uviděl, nic jiného si nepřeji a přece se mi
to nedaří. Poraď mi jak dál." Rámakrišna řekl, že mu odpoví později a vydali se na procházku je Ganze. Vstoupili do vody a Mistr požádal žáka, aby se celý
ponořil. Když byl pod vodou, přidržel mu hlavu pod hladinou. Žák bojoval ze všech sil, aby se dostal nad vodu, ale marně, nešlo to, Ramakrišna ho držel
velice pevně. Nakonec ho v poslední chvíli výtáhl a žák se hněval. "Co to se mnou provádíš? chceš mě snad utopit?" "Nikoliv, chtěl jsem ti odpovědět na tvou otázku. Pověz mi, na co jsi myslel, když jsi byl pod vodu a nemohl ses nadechnout? Na svou ženu a děti, na majetek, na své postavení, na jídlo, na pití?" "Nemyslel jsem na nic, jen na jedno jediné. Soustředil jsem všechnu sílu na to, jak se dostat nad hladinu." "A dostal ses ven." "Ano." "No tak vidíš. Až když se dokážeš takto silně soustředit na Boha - ale jen takto, že opravdu všechno ostatní půjde stranou - pak ho určitě najdeš."
Paramhans svámí Mahéšvaránanda
Božské zrcadlo, Vyprávění mistra jógy
"Jeden sochař pracoval v lomu na soše. Ale moc se mu nedařilo. Náhle se kámen rozlomil na dvě půlky a on k svému překvapení uviděl uprostřed trhliny mravence,
který držel v kusadlech zrníčko. Sochař přemýšlel: "Jak se tam asi ten mravenec dostal? Kdo ho krmí?" A napadlo ho: "Kdo vám dal zobák, dá vám i potravu." Odložil práci a odešel domů, i když bylo teprve poledne.
Jeho žena se podivila, zvlášť když jí oznámil, že už vůbec nebude pracovat. "Když takový mravenec přežije v kameni, jak já bych mohl umřít?" Žena ho uklidňovala a posílala k lékaři.
Ale on pokračoval: "Kdepak, jsem normální, a jestli mi osud, Bůh, nebo jak to nazveš, bude chtít něco dát, ať mi to hodí tady naší střechou dolů. Kdyby mi to dal třeba jen před dveře, nepůjdu pro to! Nejsem jeho sluha.
Když mi dal život, musí mi pomoci i přežít." Ženy mívají dobré srdce, ale všechno má své meze. Nadarmo se neříká, že lidé vás mají rádi pro vaši práci, a když nebudete pracovat pro svou rodinu, láska se vytratí.
Sochař však nepovolil. Jednou večer povídá ženě: "Dnes jsem měl klacík, jen tak jsem hrabal před sebou a najednou se v písku objevila dřevěná truhla a v ní
plno šperků a zlata."
Žena se honem ptá: "A kde to máš?" "No, zase jsem to tam zahrabal! Když mi osud chce dát bohatství, ať mi je přinese až sem, proč bych se s tím namáhal."
"Ty nejsi normální, řekni kde to je?" Pod oknem náhodou stáli dva zloději a všechno slyšeli. Rozhodli se, že najdou poklad ještě té noci. Povedlo se jím to, truhlu našli, jenže když ji otevřeli, k jejich
překvapení se v ní kroutili jen hadi a škorpióni. Řekli si, ten chytrák o nás věděl a takhle nás napálil. Ale my mu tu truhlu opravdu hodíme komínem před nos.
A táhli se stou těžkou truhlou až na střechu, hodili ji přímo do ložnice a utekli. Když ji žena otevřela, byly v ní šperky a zlato. Muž klidně pravil: "To je to co mi chtěl dát osud, vem si to, já nemám zájem."
A tak ten příběh říká: Je-li cokoli opravdu ve vaší karmě, příjde vám to, a pokud není, nedosáhnete to."
Paramhans svámí Mahéšvaránanda
Božské zrcadlo. Vyprávění mistra jógy.
"Pastýř koz našel v lese opušťené lví mládě. Vzal je k sobě domů a položil vedle kůzlat. Ráno se lvíče napilo od kozy a zůstalo pohromadě se stádem. Chodilo s nimi na pastvu, žralo trávu, prostě bylo jako jedno z nich.
I povaha se vyvíjela jinak, vůbec se nechovalo jako lev. Když se kozy něčeho polekaly, polekalo se lvíče také a prchalo. Až se jednou objevil na pastvě velký, dospělý lev. Kozy se polekaly, začaly utíkat a lvíče
s nimi, také celé vystrašené. Lev se tomu velice podivil. Dohonil lvíčka řekl mu: "Co tu děláš bráško?" "Bojím se tě." řeklo lvíče, "ty jsi lev a já musím před tebou utéci, jinak mne sežereš." "Ale ty jsi taky lev!" "Já? Já jsem přece kůzle!"
Velký lev zavedl lví mládě k vodě a donutil je, aby se podívalo na svou podobu, jak ji odrážela vodní hladina. "Komu se podobáš, kozám nebo mně? Kozy mají rohy, ty je nemáš. Mají velké uši, ale ty je máš malé jako já. Nebo se podívej na svoje nohy
a na jejich!" Lvíček skutečně nemohl najít na sobě nic, co by se v nejmenším podobalo kozám. "Takže já jsem skutečný lev? A já hlupák jsem utíkal za kozami!"
Sebral se a odešel s velkým lvem do lesa. "
Paramhans svámí Mahéšvaránanda
Božské zrcadlo. Vyprávění mistra jógy.
Mám odjet do Indie nebo zůstat v Moravském krasu?
Strhla se diskuze, že bych měl jet do Jadanu (ášram v Indii) a žít v blízkosti Mistra. Já si to však nemyslím a úmyslně prosazuji svoji vizi poměrně nezávislého života
poustevníka v Moravském krasu. Prostě tak to cítím v Srdci a tato Cesta má mé srdce. V blízkosti Boha jsem všude tam kde na něj myslím. Tiché a klidné místo pomůže k soustředění
na Božský princip lépe než přelidněný klášter. I když si velmi vážím všech karmajóginů a bhaktijogínů, kteří pomáhají Svámijimu budovat kolosální Om ášram, já zůstávám v povzdálí zde v České republice.
Myslím, že to má svůj hluboký význam, mimo jiné proto že mám Mistrem určenu starost o svoji maminku. Nemohu tedy nikam vycestovat. A tak to chci v souladu s Boží vůlí naplňovat. Hari Óm tat sat.
"Lepší je vlastní, byť nedokonalá stezka, než sebedokonalejší stezka druhého. Neboť cesta druhého není tvoje cesta."Bhagavadgíta (III,35)
Čistá džnána: nebudu asi žít v ášramu, ale na poustevně. "Tento prožitek zcela změnil můj život. Jakmile jsem opět nabyl normálního vědomí, věděl jsem, že můj život s prací v Ramanaášramu skončil. Věděl jsem, že od nynějška
budu žít mimo ášram a většinu času strávím v meditaci. Bylo pravidlem, že jen ti, kdo pracovali pro ášram, v něm mohli stále žít. Ti, kdo chtějí strávit čas v meditaci, museli žít někde jinde. Věděl jsem, že musím opustit ášram a
starat se sám o sebe, ale myšlenka, že ztrácím své pravidelné jídlo mne nikdy netrápila."
David Godman
Život podle Bhagavana
Poslední varování: na můj web přicházíte na vlastní zodpovědnost!
Kdo jsem Já.
Svámí Gyaneshwarpuri je oddaný žák Višvaguru Paramhanse svámího Mahéšvaránandy, Mistra jógy a Učitele duchovní Cesty z Indie, kterého následuje od roku 1996.
Za tu dobu prošel bouřlivou duchovní transformací v důsledku probuzení kundalini, která vyústila dne 23. července 2021 v Maháprabhudíp ášramu ve Střílkách ve vysvěcení - sanjás díkšu - za
hinduistického a jógového mnicha. Svámí Gyaneshwarpuri působí jako osamělý, mlčící poustevník v jeskyních Moravského krasu. Není učitelem jógy a nekáže hinduismus.
Je kosmopolitního nadnáboženského smýšlení a vnitřního založení, z tohoto důvodu uctívá rovněž Ježíšovo křesťanství, buddhismus, taoismus a ostatní světová
náboženství. Je historicky první hinduistický mnich vysvěcený zde v České republice.
Píše odborné publikace z oboru speleologie, sakrální historie a archeologie a v neposlední řadě vlastní originální, z knih nevyčtenou mystiku a filozofii, básně, duchovní příběhy a pohádky
s duchovním ponaučením. Následuje ve všem Sílu Lásky a kráčí po Cestě Poznání (džňanajóga) jak vyplývá z jeho duchovního jména Gyaneshwarpuri (gyana=džňana), které se překládá jako "Ten který poznal",
což je výzva k duchovní realizaci. Je tedy vnitřně džňánín čemuž odpovídá na první pohled nesrozumitelná jeho životní filozofie poustevníka. Od narození je osvobozený, dosud ale nerealizoval nejvyšší stav vědomí mókšu,
kdy individuální "já" se stává celým Vesmírem. Má však vlastní vnitřní vedení a napojení na Boha, Božské Já. Realizovat Boha a dosáhnout osvícení je
jeho nejvyšší a jediný Cíl tohoto jeho zrození,
jemuž zasvěcuje svoji duchovní jógovou sádhanu, meditaci v ústraní, mantra džapu, opakování Božího jména, modlitby, jógové ásany, kriji ap. podle Systému Jóga v denním životě
Paramhanse svámího Mahéšvaránandy. V současnosti se často sdržuje na osamělých a pustých místech v horách a v lesích. Od dětství samostatně studoval Bibli, nikdy však neříkal že je křesťan.
Později studoval Bhagavadgítu a jiné svaté spisy indické. Nejvíce ho oslovila moudrost svámího Šivánandy z Rišikéše, Paramhansy Jóganandy, Ramana Maharišiho, Chan-Šana, Bhagvána šrí Díp Nárájana Maháprabhudžího a samozřejmě
svámího Mahéšvaránandy, v němž rozpoznal esenci svého duchovního nazírání Pravdy ze svých meditačních jeskyní a horských poustevnen. Uctívá rovněž ideál sv. Františka z Assisi a himalájských jogínů indických.
Nevyučuje jógu veřejně a jako skutečně pravý džňánín, muž poznání, nepřijímá ani studenty jógy ani osobní žáky. V současnosti žije na základě doporučení
Svámijiho se svou maminkou v malém ášramu v Brně - Bosonohách.
"Zdravím Tě poustevníku, nevím, zdali si mě ještě pamatuješ, tady Bára, tehda v tom autobusu do Pece. Napřed přeji hezký nový rok. A ted' Ti chci z celého srdce poděkovat, za to, že jsi mi ukázal správnou cestu života. Cítím, že jsem Boha nalezla. Nalezla jsem Toho svého Boha, ten který mě vždy potěší, když ho žádám o radu, aneb jak jsi mi to říkal tehdy v tom autobuse. Knihu od Tebe mám stále rozečtenou, čtu jí velmi pomalu a jen občas, vím, že ze mě nebude velký cvičitel jogy, že takto ani nedojdu ke svému vyšímu Já. Ale ta kniha mi pomáhá srovnat si myšlenky a nacházet to, co je v životě správné a co je špatné. Stejně tak i ten medailonek co jsi mi věnoval, nosím ho neustále na krku (teda kromě hodin tělesné výchovy,protože nesmíme mít žádné přívěšky atd...) a cítím k tomu přívěšku velkou úctu, protože ho mám od Tebe a Tebe si já vážím. Také jsem po dlouhé době zase navštívila kapličku v horách a tehda tam jsem si uvědomila, že Bůh určitě je. Nevím, jestli budeš číst tento mail, ale stejně Ti moc děkuji za vše."
Barbora Kulichová, Horní Maršov
"Vlastně se neznáme, ale jsem ohromen a zároveň oceňuji, že vás vidím v šafránových látkách a následovat hinduismus.
Protože jen velmi málo lidí zná hloubku a klid hinduismu a jógy !
A zdá se, že jste jedním z nich." Ambarish Patankar
Bengalúru, India
"Dnes jsem tě viděla v poustevnickém ve snu. Seděl jsi na stromě a hrál na píšťalku."
Inna Mateiciucová, Brno
"Marku, to jsou nádherně povedené fotky. Díky moc. Tvůj pohled mě naplňuje láskou přátelství.
Opravdu potěšení. Díky." Bob Klváň, Chajovna Brno
Toto dílo je archivováno Webarchivem Národní knihovny České republiky, aby se jednou stalo kulturním dědictvím národa.